JIMEK (Radzimir Dębski) i kenijskie dzieci z orkiestry Ghetto Classics będą gwiazdami tegorocznej edycji Brave Festival. Impreza odbędzie się we Wrocławiu w dniach 13-22 lipca, organizuje ją Stowarzyszenie Teatr Pieśń Kozła.

Brave Festival prezentuje artystów ginących kultur, artystów, którzy zmagają się z wykluczeniem. I zbiera pieniądze, pomagając ROKPA International, organizacji wspomagającej tybetańskie dzieci. W tym roku impreza odbędzie się pod hasłem "Widzialni – Niewidzialni".

Brave Festival: JIMEK na festiwalu



Znamy kolejnego artystę, który wystąpi na tegorocznej edycji Brave Festival. Będzie to polski kompozytor i producent muzyczny Radzimir Dębski (JIMEK), który zaprezentuje publiczności we Wrocławiu swoją symfoniczną „Historię Hip-Hopu”. Muzyk wystąpi z kenijskimi dziećmi z orkiestry Ghetto Classics, dla której będzie to pierwszy występ na starym kontynencie. Brave Festival zbliża się wielkimi krokami. Tegoroczna edycja odbędzie się we Wrocławiu (13-22 lipca) pod tajemniczym tytułem „Widzialni/Niewidzialni”. Organizatorzy chcą tym razem podjąć dyskusję na temat problemów, z jakimi mierzy się współczesne społeczeństwo. Właśnie dlatego zaprosili artystów, którzy przez swoją sztukę opowiadają o marginalizacji i wykluczeniu pewnych grup społecznych ze względów obyczajowych, politycznych czy ekonomicznych.
CZYTAJ
BRAVE FESTIVAL ODWOŁANY

Brave Festival: mnich z Butanu



W tym roku twarzą festiwalu jest młody mnich z klasztoru Thimphu w Bhutanie. - Niewidzialna globalnie grupa zakonników buddyjskich jest najbardziej widoczną częścią społeczeństwa w tym regionie. Właśnie o tym opowiada tegoroczna edycja Brave – o niezauważanych bohaterach współczesnego świata, którzy poprzez swoją działalność realnie wpływają na przemiany społeczne – wyjaśnia Grzegorz Bral, dyrektor Brave Festival. Wiemy już, że festiwal w tym roku otworzy Syryjska Orkiestra Symfoniczna na Obczyźnie, złożona z profesjonalnych muzyków, którzy mimo niełatwej sytuacji politycznej w swoim kraju, walczą o zachowanie narodowego dorobku kulturalnego. Równie emocjonująco zapowiada się wielki finał. Festiwal zakończy występ Radzimira Dębskiego, który wraz dziećmi z Kenii wykona trudną muzycznie „Historię Hip-Hopu” w wersji symfonicznej. Młodzi Kenijczycy pochodzą z Korogocho – dzielnicy Nairobi, która jest uważana za jeden z najgorszych slumsów stolicy Kenii. Mieszka tam blisko 300 tysięcy ludzi, a codziennie około 150 śmieciarek przywozi tony odpadów na gigantyczne wysypisko, które góruje nad okolicą. W tych ponurych realiach 9 lat temu powstała grupa Ghetto Classics – złożona z 80 dzieci, które grają na, często zdezelowanych, instrumentach klasycznych. Dzięki terapeutycznej roli muzyki młodzi artyści mogą na chwilę zapomnieć o codziennych problemach, zdobywając nowe umiejętności, ucząc się współpracyi rozwijając kreatywność. W 2017 roku JIMEK za namową swojego znajomego pojechał do Kenii, żeby wraz z młodzieżą stworzyć wspólny projekt. – O orkiestrze dowiedziałem się przypadkiem od mojego kumpla, Krzyśka Szymczaka, który wysłał mi filmik, gdzie na palącym się wysypisku dzieciaki stroją klasyczne instrumenty przed próbą orkiestry. Powiedział: stary, weź tu przyjedź. I pojechałem – wspomina JIMEK. – Wiedziałem, że muszę pokazać tym dzieciakom hip-hopy, bo granie w klasycznej orkiestrze nie zawsze wiąże się z nudą, przez którą sam prawie rzuciłem muzykę, kiedy byłem w ich wieku. Stąd narodził się pomysł wykonania z nimi „Historii Hip-Hopu” – dodaje artysta.
Po wielu dniach prób, dzieciom z Korogocho udało się opanować materiał trudny nawet dla zawodowych orkiestr symfonicznych. Finałem warsztatów był koncert, który odbył się w lipcu 2017 roku w Oshwal Auditorium. Na widowni zasiadło ponad 450 gości, wśród nich dzieci z innych szkół, rodziny i przyjaciele orkiestry, a także przedstawiciele korpusu dyplomatycznego i organizacji pozarządowych.
Na tegorocznym Brave Festival Radzimir Dębski oraz młodzież z Ghetto Classics zagrają na gali finałowej (22 lipca 2018 roku). Towarzyszyć im będą wrocławscy muzycy i instrumentaliści. Podczas występu nie zabraknie także solowych popisów młodych Kenijczyków. Bilety na koncert oraz na pozostałe wydarzenia w ramach Brave Festival będą do kupienia już od połowy maja. Jak co roku, cały dochód ze sprzedaży wesprze międzynarodową organizację charytatywną ROKPA International.

Brave Festival: egzotycznie



Na festiwalu wystąpią też:
– Mashirika Performing Arts (Rwanda) ze spektaklem „Bridge of Roses” w reżyserii Hope Azeda, przygotowanym na podstawie relacji świadków (zarówno ofiar jak i katów) ludobójstwa w Rwandzie;
– See you yesterday (Kambodża). To projekt zainicjowany przez organizację prowadzącą projekty artystyczne skierowane do bezdomnych dzieci i młodzieży dużych kambodżańskich miast, starającą się odciągnąć je od narkotyków, prostytucji, przestępczości etc. Projekt See you yesterday to efekt pracy z nastoletnimi potomkami ofiar prześladowań Czerwonych Khmerów. Jest to spektakl cyrkowy, który odnosi się do przeżyć rodziców i dziadków żyjących w czasie tego brutalnego reżimu, pozwalający przepracować wciąż silną w kambodżańskim społeczeństwie traumę i przełamujący tabu oraz zmowę milczenia na ten temat, która jest obecna nawet pomiędzy członkami jednej rodziny;
– Global Arts – międzynarodowa inicjatywa artystyczna prowadząca projekty na całym świecie, szczególnie w miejscach ogarniętych konfliktami i wojną, traktująca teatr jako narzędzie przemiany społecznej;
– Albino Revolution Cultural Troupe (Tanzania) – zespół składający się z albinosów, zawiązany z misją przełamywania stereotypów i uprzedzeń z jakimi borykają się ciągle ludzie chorzy na bielactwo w tanzańskim społeczeństwie;
– Emmanuel Jal (Sudan). Jako kilkuletnie dziecko, Jal został przymusowo wcielony do Sudańskiej Armii Wyzwolenia, gdzie przez 5 lat walczył jako żołnierz. Uratowany przez pracownicę pomocy humanitarnej stał się rozpoznawalną na całym świecie gwiazdą hip-hopu;
– Les Voy A Contrar La Historia (Kolumbia). Grupa mieszkańców kolumbijskiej wioski Las Pavas, którzy od wielu lat bezskutecznie stawiają pokojowy opór wielkim posiadaczom ziemskim i firmom karczującym lasy i ziemię pod uprawę ogromnych przemysłowych plantacji plam olejowych.
– Women of Srebrenica – From Woman to Woman (Bośnia i Hercegowina): bośniackie kobiety, które przeżyły tragedię wojny w Jugosławii, były świadkami śmierci swoich bliskich lub zgwałcone, obecnie wciąż żyją w obozach dla uchodźców, mocno straumatyzowane, od wielu lat w depresji lub apatii, dzięki projektowi Musicians without borders uczestniczyły w warsztatach psychologiczno-muzycznych w efekcie czego sformowały chór wykonujący tradycyjne bośniackie pieśni;
– Syrian Expat Philharmonic Orchestra (syryjscy muzycy z całej Europy – główna siedziba: Berlin);
– Banda Internationale (Drezno, Niemcy). Grupa 9 profesjonalnych muzyków (m.in. z Niemiec, Afganistanu, Palestyny, Iranu, Iraku, Burkina Faso i Syrii) tworząca big band występujący na marszach i demonstracjach PEGIDY (stowarzyszenie którego oficjalnym celem jest walka z islamizacją Niemiec, od 20 października 2014 organizuje w Dreźnie cotygodniowe demonstracje przeciw polityce azylowej oraz imigracyjnej Niemiec i Unii Europejskiej, które najczęściej stanowią okazję do zlotów wszelkiego rodzaju sympatyków nazizmu i faszyzmu);
– If these spasms could speak (Szkocja): sztuka napisana i wystawiana przez szkockiego Aktora Roberta Softley’a cierpiącego na dziecięce porażenie mózgowe;
– Backstage in Biscuit Land (Anglia). Sztuka napisana i wystawiana przez angielską aktorkę Jess Thom cierpiącą na syndrom Tourette’a;
– Lukas Avendano (Meksyk);
– Theatre of the Displaced (Ukraina);
– Devadasi (Indie). Devadasi (w sanskrycie – boska niewolnica lub sługa Devy) – kiedyś otoczone szacunkiem kapłanki bogini płodności Yellammy, z czasem zaczęły pełnić funkcję sakralnych prostytutek, oddających się nie tylko kapłanom i pielgrzymom, ale praktycznie każdemu mężczyźnie. Choć tradycję tę zdelegalizowano pod koniec ubiegłego wieku, wciąż jest jeszcze dość żywotna w wielu miejscach Indii. Radhabai Maruti Madar to była kapłanka Jogini, której udało się wyrwać z tego kultu, do dziś jednak wykonuje tradycje muzyczne i tańce charakterystyczne dla tej kultury. Gra na tradycyjnym instrumencie Chowdike, praktycznie już dziś nie używanym.
– Garbage orchestra (Paragwaj) – orkiestra młodzieżowa grająca na instrumentach zbudowanych ze śmieci z największego wysypiska w Ameryce Południowej.

Brave Kids jednoczy najmłodszych arystów



Częścią chyba najważniejszą na Brave jest Brave Kids – spotkanie i wspólna praca nad finałowym spektaklem dzieciaków z różnych stron świata. Festiwal Brave Kids odbył się także w zeszłym roku, mimo mizerii finansowej. Jeszcze się nie rozpoczęła, a już budzi wielkie emocje. IX edycja projektu Brave Kids zgromadzi ponad 300 dzieci i młodzieży z 20 krajów świata. Od czerwca młodzi artyści będą tworzyć jedyne w swoim rodzaju widowisko, czego efektem będzie wielokulturowy spektakl finałowy we Wrocławiu. W tym roku wydarzenie zadebiutuje także z programem Brave Kids Reunion, w ramach którego wystąpią uczestnicy poprzednich edycji.
Pierwsza edycja w 2009 roku zgromadziła 20 uczestników z Polski, Nepalu oraz Ugandy. Dziś, 9 lat później, organizatorzy zwiększyli skalę działań, zapraszając 317 dzieci z 20 krajów świata. Młodzi artyści spotkają się w 9 miastach w Polsce (Wrocław, Siechnice, Oborniki Śląskie, Wałbrzych, Leszno, Radziejowice, Rzeszów, Przemyśl, Białystok), ale także w 6 poza granicami kraju (Słowacja, Gruzja, Rumunia, Ukraina, Węgry).

Ile twarzy, tyle historii



W tym roku za projektem Brave Kids stoi twarz Yamy, 8-letniej dziewczynki z Tybetu. Autor zdjęcia - Phil Borges wykonał je w miejscu, gdzie mieszkańcy zmagają się z ubóstwem, a dzieci z brakiem dostępu do edukacji. Dziewczynka codziennie pracuje równie ciężko jak dorośli, nie mając czasu na spełnianie dziecięcych marzeń. Mimo wszystko, chęć pomagania innym jest w niej tak silna, że okazuje ją każdej napotkanej osobie. To tylko jedna z wielu historii, jakie towarzyszą projektowi. Biorące w nim udział dzieci niejednokrotnie doświadczyły okrucieństw tego świata. Niektóre z nich, osierocone, zamieszkujące tereny objęte konfliktem zbrojnym lub odrzucone przez społeczeństwo, poprzez projekt Brave Kids mogą choć przez chwilę poczuć się zauważone i docenione.

Brave Kids Reunion



W tym roku organizatorzy zaprosili do Wrocławia grupę 16 dziewcząt z najbiedniejszej dzielnicy New Delhi
w Indiach, które dzięki Fundacji Sarvam uczą się klasycznych tańców indyjskich. Tancerki będą częścią projektu Brave Kids Reunion, którego celem jest ponowne zaproszenie byłych uczestników Brave Kids do udziału
w warsztatach artystycznych. Zrodził się on podczas wizyty Grzegorza Brala, dyrektora projektu, w Indiach
w sierpniu 2017 roku, gdzie poznał członkinie zespołu i mógł osobiście zobaczyć jak ważną pracę wykonuje wspomniana fundacja.– Reunion to naturalna konsekwencja rozwoju naszego projektu. Z podobnymi organizacjami jak Sarvam współpracujemy przez kilka lat z rzędu. Widzimy, że Brave Kids jest integralną częścią ich pracy z dziećmi i młodzieżą. Pilotażowa edycja Reunion pozwoli na spotkanie się uczestników z poprzednich lat, gwarantując jednocześnie wysoki poziom artystyczny. To niezwykłe, jak bardzo Brave Kids zmienił życie tych młodych ludzi, dając im start w lepsze życie – mówi Iwona Frydryszak, producent wykonawczy Brave Kids.

Wielki finał we Wrocławiu



W tym roku zarówno tradycyjny Brave Kids, jak i projekt specjalny Brave Kids Reunion, rozpoczną się 16 czerwca i potrwają do 1 lipca. Podczas pierwszego etapu w czerwcu młodzi artyści zamieszkają u lokalnych rodzin goszczących. Jest to najistotniejszy aspekt społeczny projektu, dzięki któremu dzieci i młodzież mają możliwość nawiązania bliskich relacji z gospodarzami, co pozwala im na lepsze poznanie naszej kultury i integrację z otoczeniem. 1 lipca, wszystkie grupy spotkają się w Obornikach Śląskich koło Wrocławia. To właśnie tam odbędzie się drugi etap projektu zakończony występem finałowym we wrocławskiej Hali Stulecia 8 lipca. Na jednej scenie wystąpi ponad 150 młodych artystów z całego świata. Sprzedaż biletów na wydarzenie rozpocznie się już wkrótce.


Czytaj także

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!

Więcej na temat: