Zobaczcie, jak szkolą się maszyniści Kolei Dolnośląskich. Tak wygląda najnowocześniejszy symulator w Polsce!

Tak Koleje Dolnośląskie szkolą przyszłych maszynistów. Wszystko dzięki najnowocześniejszemu w Polsce symulatorowi jazdy pociągiem. Nasz dziennikarz sprawdził, jak wygląda jazda Impulsem KD kursującym z Wrocławia do Legnicy.

Pieszy na torach, zakleszczony samochód na przejeździe, czy śnieżyca ograniczająca widoczność do kilku metrów - maszyniści muszą być przygotowani na każdą ewentualność. Ci z Kolei Dolnośląskich nie muszą wcale wsiadać do pociągu, aby przećwiczyć reakcję na zagrożenie.

Wszystko dzięki najnowocześniejszemu w Polsce symulatorowi , który imituje jazdę najnowszym Impulsem. Kabina - tak przynajmniej twierdzą maszyniści - niczym nie różni się od tych z prawdziwych Impulsów jeżdżących po dolnośląskich torach. Nie ma jedynie lodówki, którą maszyniści mają do dyspozycji.

Szkolenie odbywa się pod okiem instruktora, który zazwyczaj utrudnia zadanie, żeby sprawdzić reakcję w sytuacjach, które bardzo rzadko występują na torach lub konsekwencje ich zasymulowania byłyby zbyt drogie.
- Możemy zadecydować o wszystkim, co będzie działo się w kabinie. Instruktor może symulować dowolną pogodę, a tym samym widoczność i przyczepność pojazdu. Może także sterować ruchem kolejowym, a dzięki temu sprawdzać skupienie i uwagę maszynisty. Może wreszcie generować sytuacje nietypowe, zdarzające się na rzeczywistym szlaku rzadko - np. wprowadzać na jezdnię zwierzęta, pieszych lub samochody. Ocenia wtedy szybkość reakcji maszynisty w kryzysowych sytuacjach - mówi Bartosz Dziwak, naczelnik ośrodka szkolenia Kolei Dolnośląskich.

Kursanci podróż zaczynają zazwyczaj na stacji w Legnicy lub dworcu Wrocław Główny. Trasa, na której codziennie kursuje 27 par pociągów została odwzorowana niemal idealnie. Detale zapierają dech w piersiach. Mijając kolejne kilometry można spostrzec widywane na co dzień budynki. Graficy zadbali nawet o takie szczegóły jak murale na budynkach.

Na przystanku Wrocław Muchobór możemy zatrzymać się przy niebieskich wiatach z blachy falistej. Graficy wyprzedzili jednak rzeczywistość. Perony są asfaltowe, gdy w rzeczywistości to zwykłe klepisko. Jak informuje Bartosz Dziwak, w kolejnych miesiącach tak wiernie odwzorowane zostaną pozostałe linie obsługiwane przez przewoźnika. Stworzenie jednej trwa miesiąc.Jako następna najprawdopodobniej powstanie trasa z Wrocławia do Szklarskiej Poręby.

W tej chwili w ośrodku Kolej Dolnośląskich szkoli się 60 osób. 15 z nich przeszło już egzamin kwalifikacyjny i od 1 czerwca staną się maszynistami. Fakultatywnie szkolą się także na symulatorze. Od przyszłego roku każdy z maszynistów co roku będzie musiał spędzić w nim trzy godziny.
- W ten sposób sprawdzimy szybkość podejmowania decyzji i reagowania na sytuacje nietypowe - podkreśla Bartosz Dziwak. Być może, aby naocznie przekonać się o tym, jak trudno wyhamować pędzący pociąg, do podobnego symulatora powinni wsiąść także zdający na prawo jazdy. Efekt - murowany, bo droga hamowania od 160 km/h do zera to ponad 900 metrów.

Szkolenie kończące się zdobyciem świadectwa maszynisty trwa dwa lata i kosztuje KD od 60 do 100 tys. zł. Wcześniej przyszły maszynista musi ukończyć kurs teoretyczny. To jednak nie wszystko. W trakcie szkolenia kursanci muszą wyjeździć 500 godzin jako obserwatorzy, a później 1100 godzin prowadząc pociągi pod nadzorem innego maszynisty. Gra jest jednak warta świeczki. Maszyniści zaczynający pracę mogą liczyć na 3800 zł na rękę, a z dodatkami nawet na 5 tys. zł.

Zobaczcie! To jest nowocześniejszy symulator jazdy pociągiem w Polsce!

Wideo

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować Nie działa? Spróbuj wyłączyć Adblock samodzielnie w ustawieniach.